Σχεδιασμός Προγράμματος για την Ανάπτυξη Τεχνολογικής Παιδαγωγικής Ικανότητας των Μελλοντικών Νηπιαγωγών με Βάση την Ανάλυση Βιντεοσκοπημένων Δραστηριοτήτων

Ερευνητική εργασία
H ανάπτυξη διδακτικών δεξιοτήτων που γεφυρώνουν το κενό μεταξύ θεωρίας και πράξης είναι ένας από τους βασικούς στόχους των προγραμμάτων εκπαίδευσης εκπαιδευτικών. Η παρούσα εργασία παρουσιάζει το σχεδιασμό εκπαιδευτικής παρέμβασης κατά την οποία οι ασκούμενοι φοιτητές/ήτριες αναλύουν βιντεοσκοπήσεις κατά τις οποίες γίνεται χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού από νήπια, με σκοπό να αναπτύξουν παιδαγωγικές τεχνολογικές ικανότητες. Το θεωρητικό υπόβαθρο της παρέμβασης συνδυάζει το μοντέλο των μαθησιακών τροχιών των Clements και Sarama με το μοντέλο TPACK για το σχεδιασμό ολοκληρωμένης εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών. Ειδικότερα, η παρέμβαση στοχεύει οι φοιτητές/ήτριες να αναπτύξουν (α) ικανότητες αρχικής και διαγνωστικής αξιολόγησης των μαθητών/ριών, βασιζόμενη στο εξελικτικό μοντέλο των μαθησιακών τροχιών και (β) δεξιότητες επισήμανσης (noticing skills) και λήψης αποφάσεων, απαραίτητων για τον σχεδιασμό κατάλληλων διδακτικών παρεμβάσεων. Γενικότερα, η παρέμβαση στοχεύει στην ανάπτυξη της γνωστικής και συναισθηματικής ενσυναίσθησης στους φοιτητές/τριες, μέσω της συστηματικής παρατήρησης των μαθητών/τριών. Αυτή η ικανότητα κρίνεται απαραίτητη για την αποτελεσματική γνωστική ενεργοποίηση των μαθητών/τριών, ιδίως στο πλαίσιο της τεχνολογικά υποστηριζόμενης διδασκαλίας και μάθησης. Δεδομένου ότι η δημιουργία θετικού κλίματος και η ενεργοποίηση της μάθησης αποτελούν παγκοσμίως αναγνωρισμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά της διδασκαλίας, αυτές οι ικανότητες ορίστηκαν ως πρωταρχικοί στόχοι ανάπτυξης στην παρούσα παρέμβαση.
(Πλήθος ανακτήσεων: 2)